torsdag 1. januar 2009

MAX MANUS; hvem sa at nordmenn ikke kunne lage film? har jeg akkurat kommet hjem fra kinosalen, etter å ha sett Max Manus for andre gang. Og filmen ble ikke akkurat dårligere. Jeg tror jeg skvatt fler ganger denne gangen enn forrige, og det lille jeg ikke skjønte sist, det skjønte jeg nå.
Max Manus, Gregers Gram og resten av gutta (Førstnevnte spilles av Aksel Hennie, Gregers spilles av Nicolai Cleve Broch) viser enda en gang at det finnes sinnsykt bra skuespillere også i Norge, og filmen viser enda en gang at nordmenn virkelig kan lage film, samt å skape historie. For det var jo det Max Manus gjorde. Filmen er altså en sann fortelling, som tar oss med tilbake til krigen. Noen påstår at Max Manus aldri har deltatt i Finlandskrigen, mens Tikken (Manus' enke som lever i dag) tilbakeviser dette, og sier at Maximo Manus var en del av den. Hvis du ikke har sett filmen enda, så anbefaler jeg deg å se den, uansett om du liker krig og historie, eller ikke. For den her må du faktisk få med deg. Max Manus har forresten skrevet bøker om krigshistoriene sine, og jeg er faktisk dritkeen på å lese de bøkene! Har du sett Max Manus? Hva syns du?

3 kommentarer:

  1. Jeg har ikke sett den, men jeg har veldig lyst. Jeg liker krig og historie så jeg tror filmen passer perfekt til meg 8-)
    Tamara.

    SvarSlett
  2. Jeg har sett den, og synes den var HELT KONGE! En av de beste filmene jeg har sett!

    SvarSlett
  3. Veldig god film. Jeg var mest opptatt av filminga,utsnitt, lyd og virkemidler når jeg så den. Der var den jo genial! Men for all del, en fantastisk historie og. Tror jeg må se den igjen for ikke å bare være opptatt av den slags :)

    SvarSlett